Retransmisje i wystawy na ekranie

WYSTAWY NA EKRANIE I RETRANSMISJE
Od niedawna kina stały się miejscem dla melomanów. Dzięki nowym technologiom, projektorom cyfrowym i internetowi upowszechnił się również dostęp do kultury. Możemy doświadczać równocześnie wspaniałych premier teatralnych, baletowych, operowych a także zwiedzać znane muzea, oglądać wyjątkowe wystawy malarstwa, rzeźby i grafiki z dowolnych miejsc na globie. Są one starannie rejestrowane i możemy je oglądać na żywo lub w formie retransmisji. Każda z tych form zapewnia niesamowite doznania estetyczne i dla osób wrażliwych będzie to prawdziwa uczta duchowa.  Od zeszłego roku Kino Świt na Bródnie stało się jednym z ekranów, dzięki którym udział w spektaklach granych tylko w Nowym Yorku, Londynie lub Moskwie nie jest już mrzonką, tylko rzeczywistością, z której każdy miłośnik sztuki może, i powinien skorzystać.  W sezonie kulturalnym 2017/2018 Dom Kultury Świt zaprasza na retransmisje spektakli teatralnych słynnej sceny paryskiej Comédie-Française, rekomendowanej przez Andrzeja Seweryna.
W programie retransmisji w Kinie Świt, w sezonie 2017/2018 pojawią się wybitne spektakle teatralne a w nich plejada gwiazd znanych zarówno z paryskiej sceny narodowej, jak również z ekranów kin. W Kinie Świt będziemy mieli okazję zobaczyć aż trzy spektakle: „Romeo i Julia”, „Mizantrop” oraz „Cyrano de Bergerac”, czyli najwybitniejsze spektakle powstałe na francuskiej scenie. Zapowiada się wspaniała uczta dla miłośników teatru!
Ale to nie wszystko! Po raz kolejny kino zamieni się w siedzibę krytyków sztuki przy okazji cyklu: Wystawy wielkich dzieł sztuki na ekranie. W sezonie 2017/2018 Dom Kultury Świt uzupełni zeszłoroczną ofertę sylwetkami m.in. Michała Anioła, Henri Matisse’a, Vermeer’a i Muncha.
„Wystawy na Ekranie” to prezentacja kolekcji najwybitniejszych artystów malarstwa z najważniejszych muzeów na całym świecie. Na dużym ekranie, w znakomitej jakości obrazu HD są pokazane wystawy tematyczne, uchwycone w specjalny, dostosowany do warunków kinowych sposób. Arcydzieła malarstwa, rzeźby i grafiki będzie można oglądać na kinowym ekranie z różnych perspektyw, zaś wędrówce po salach galeryjnych i muzealnych towarzyszą historie dzieł, biografie artystów oraz wypowiedzi ekspertów analizujących styl i technikę obrazów.

PROGRAM

Comédie-Française

Bilety: 35 zł (normalny), 30 zł (ulgowy), 25 zł (studenci, grupowy od 4 os.)

27.10.2017 – 18:00
ROMÉO ET JULIETTE
William Shakespeare (1564–1616)
Romeo i Julia
Tragedia w pięciu aktach (1595–7)
Transmisja przedstawienia z Comédie-Française w Paryżu: 13 października 2016 roku

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania: 183 minuty.

Legendarny dramat światowego repertuaru po setkach lat, jakie upłynęły od jego napisania i wielu różnorodnych interpretacjach, jakim był poddawany, stał się wzorcem historii miłości absolutnej. Jednak ujęcie Érica Rufa, reżysera paryskiego spektaklu, dalekie jest od romantycznego odczytania, do którego „Romeo i Julia” zwykle jest sprowadzany. Zastępca dyrektora Komedii Francuskiej, związany z tym teatrem od 1993 roku, stara się pokazać, że w dramacie Szekspira chodzi o coś więcej, niż tylko o tragedię miłości młodych kochanków i nienawiści bogatych rodów z Werony.
„Wytwory zbiorowej wyobraźni dotyczące znanego repertuaru fascynują mnie” – komentuje Éric Ruf. Próbując zrozumieć przyczyny romantycznej wizji dramatu, odkrył: „coś w rodzaju ducha zabawy, mit, tak obecny w umysłach ludzi, że stał się samonapędzającym i koncentrującym się na sobie”. Rzeczywiście, ta tragedia, która zawiera kilka uroczych momentów komediowych, to gra kontrastów, przeciwstawiająca naiwność miłości nastolatków nienawiści napędzającej przemoc między Montekimi a Kapuletami. Jednak głębszy sens często nam umyka. Usytuowanie akcji pod palącym słońcem południa Włoch (po przeciwnej stronie niż Werona), w części świata, gdzie otaczające ubóstwo uwypuklało bogactwo nielicznych, gdzie obdrapane ściany świadczyły o utraconej świetności i gdzie irracjonalne lęki i powszechne przesądy pozostawały wciąż żywe, pomaga reżyserowi ukazać niezwykłe bogactwo języka Szekspira w całej jego szorstkości, bujności, dosadnej komiczności. Francuski przekład sztuki jest dziełem François-Victora Hugo, syna sławnego pisarza Victora Hugo.

Obsada:
Claude Mathieu jako Piastunka
Christian Blanc jako Pan Monteki
Elliot Jenicot jako Parys
Christian Gonon jako Tybalt
Serge Bagdassarian jako Ojciec Laurenty
Bakary Sangaré jako Ojciec Jan
Pierre Louis-Calixte jako Merkucjo
Gilles David jako Książę
Suliane Brahim jako Julia
Jérémy Lopez jako Romeo
Danièle Lebrun jako Pani Kapulet
Nazim Boudjenah jako Benwolio
Didier Sandre jako Pan Kapulet

Realizatorzy:
Inscenizacja i scenografia: Eric Ruf
Kostiumy: Christian Lacroix

26.11.2017 – 18:00
LE MISANTHROPE
Molier (Jean Baptiste Poquelin) (1622–1673)
Le Misanthrope
Mizantrop
Komedia w czterech aktach (1666)

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania: ok.: 180 minut.

Jedną z najważniejszych sztuk francuskiej dramaturgii, „Mizantropa” Moliera zobaczymy w reżyserii Clémenta Hervieu-Légera, aktora i reżysera młodego pokolenia. To jedna z najlepszych sztuk ojca francuskiej komedii, wieloznaczna i niepoddająca się jednej interpretacji. Spośród komedii Moliera wyróżnia ją szlachetność głównego bohatera Alcesta, którego trzeźwe, cyniczne spojrzenie obnaża śmieszności otoczenia.
„Kiedy zdecydowałem, że będę reżyserował »Mizantropa«, zadałem sobie pytanie: po co wystawia się klasykę? Dlaczego to jest tak ważne dla mnie? Myślę, że osobą, która najlepiej i bardzo zwięźle odpowiedziała na to pytanie, jest Antoine Vitez: »Ponieważ jest niezbędna dla utrzymania pamięci społeczeństwa«”. Dla Moliera rok 1665 – rok, w którym został napisany „Mizantrop” – był rokiem zdrady: to wtedy Racine dał swą tragedię „Aleksander Wielki” do wystawienia trupie Hôtel de Bourgogne, po niepowodzeniu swojego pierwszego dzieła zaprezentowanego przez trupę Moliera w Théâtre du Palais-Royal. Czy można zauważyć wątki autobiograficzne w czarnym humorze Alcesta, który wydaje się z powodu jednej osoby nienawidzić cały świat? Clément Hervieu-Léger, aktor stałego zespołu Comédie-Française, bada charakter zrzędliwego bohatera i jego walkę przeciw zmęczeniu samym sobą i samotnością.
Osiem osób, które tworzą ten mikrokosmos społeczny, umieszczone są w otwartej przestrzeni, na zewnątrz rezydencji, zamiast w przytulnym salonie. Mobilna przestrzeń ma być metaforą zmienności rzeczywistości wokół nas. Reżyser twierdzi: „Teatr żyje i rozwija się, karmi się dokonaniami poprzednich wieków, ale zwraca się w stronę nadchodzącego stulecia. Należę do zespołu teatru repertuarowego i myślę, że bez świeżego podejścia do dzieł klasycznych taki teatr nie ma racji bytu”.

Obsada:
Yves Gasc jako Basque
Éric Génovèse jako Filint, przyjaciel Alcesta
Florence Viala jako Arsena, przyjaciółka Celimeny
Loïc Corbery jako Alcest
Serge Bagdassarian jako Oronte, zalotnik Celimeny
Gilles David jako Du Bois
Adeline d’Hermy jako Celimena
Jennifer Decker jako Elianta, kuzynka Celimeny
Pierre Hancisse jako Klitander, markiz
Christophe Montenez jako Akast, markiz

Realizatorzy:
Reżyseria: Clément Hervieu-Léger
Scenografia: Éric Ruf
Kostiumy: Caroline de Vivaise

17.12.2017 – 18:00
CYRANO DE BERGERAC
Edmond Rostand (1868–1918)
Cyrano de Bergerac
Komedia bohaterska (heroiczna) w pięciu aktach (1897)

Przedstawienie z polskimi napisami. Czas trwania: ok.: 185 minut.

Transmisja przedstawienia z Comédie-Française w Paryżu: 4 lipca 2017 roku
Komedia heroiczna Edmonda Rostanda „Cyrano de Bergerac” to sztuka, w której elementy komiczne mieszają się z tragicznymi, a śmiech ze łzami. Napisany w 1897 roku dramat, oparty na życiorysie Saviniena de Cyrano (de Bergeraca), siedemnastowiecznego poety, to jeden z najbardziej charakterystycznych tekstów francuskiej komedii balansującej na granicy romansu, krotochwili i dramatu bohaterskiego. Poeta-zabijaka Cyrano z groteskowo dużym nosem, który nie pozwala mu wyznać swych uczuć pięknej kuzynce Roksanie, jest popisową rolą najwybitniejszych aktorów. Autor stworzył ją w ścisłej współpracy z pierwszym jej wykonawcą, Benoîtem Constantem Coquelinem, który grał ją do śmierci około tysiąca razy. Reżyseruje Denis Podalydès, aktor i reżyser Comédie-Française, związany z teatrem od 1997 roku.
„Kiedy my, aktorzy tego teatru, dostajemy szansę wyreżyserować tu sztukę, nieświadomie chcemy pokazać nasz teatr w całej pełni i wszystko to, co sprawia, że go kochamy i chcemy tu wciąż pracować” – mówi reżyser. Podobnie jak ponad sto lat temu Rostand czerpał z pomysłów i energii pierwszego wykonawcy roli Cyrana, tak dziś Denis Podalydès skorzystał z inspiracji członków trupy Komedii Francuskiej. Opera komiczna, tragedia, dramat romantyczny, farsa – wszystkie te gatunki zawierają się w tej komedii z całym jej rozbuchaniem. Żaden z wariackich wyczynów Cyrana nie jest tu pominięty, akcja kilkakrotnie zostaje podgrzana do temperatury wrzenia. Inscenizacja niejako wychodzi „z brzucha teatru” i biegnie przez jego przestrzenie, angażując różne poziomy: piwnice, strychy, zapadnie. Spektakl zdobył w 2007 roku sześć Nagród Moliera.

Obsada:
Véronique Vella jako Tire-Laine, kadet, a Duègne, Siostra zakonna
Sylvia Bergé jako Markiza, Dziecko, Poeta, Kadet, Matka Marguerite
Bruno Raffaelli jako Ragueneau
Alain Lenglet jako kadet Lignière
Françoise Gillard jako Roksana
Laurent Natrella jako Carbon de Castel-Jaloux, Jodelet
Michel Vuillermoz jako Cyrano de Bergerac
Christian Gonon jako Valvert, Kucharz, Poeta, Muzyk
Julie Sicard jako Lise, siostra Claire
Loïc Corbery jako Christian
Christian Hecq jako Cuigy, Kadet
Nicolas Lormeau jako Montfleury, Cukiernik, Kadet
Gilles David jako Bourgeois, Poeta, Kapucyn, Kadet
Stéphane Varupenne jako Le Bret
Nâzim Boudjenah jako Kawaler, Bellerose, Muszkieter
Claire La Rue Can jako Kwiaciarka, Muzyk, Siostra Marta
Didier Sandre jako książę Guiche
Julien Frison jako Markiz, Uczeń, Kadet

Realizatorzy:
Denis Podalydès reżyseria
Éric Ruf scenografia
Christian Lacroix kostiumy

WYSTAWY NA EKRANIE

Bilety: 30 zł (normalny), 20 zł (ulgowy), 17 zł (BUTW, studenci)

17.10.2017 – 13:00
Michał Anioł. Miłość i śmierć
Nakręcony przy okazji znakomitej wystawy w National Gallery w Londynie film prezentuje opowiedzianą na nowo, pełną mało znanych faktów biografię Michała Anioła Buonarrotiego, który wraz z Leonardem da Vinci, jest uważany za jednego z największych artystów epoki renesansu – a może i wszechczasów. Z tej perspektywy Michał Anioł jawi się jako artysta nowoczesny, geniusz totalny, który z równą maestrią przejawiał się w dziedzinie malarstwa (rysunki i freski), rzeźby i architektury. Jego arcydzieła należą do najważniejszych obiektów światowego dziedzictwa: powszechnie uwielbiany posąg Dawida we Florencji, freski na sklepieniu i ścianie ołtarzowej w Kaplica Sykstyńskiej w Rzymie, oraz tzw. „Madonna Manchester”, czyli „Maria z Nazaretu”, znajdująca się obecnie w National Gallery. Film Phila Grabsky’ego trafi z pewnością do serc tych, na których wyobraźnię działa gigantyczna twórczość Michała Anioła i jego namiętna natura oraz burzliwe dzieje życia i twórczości.

07.11.2017 – 13:00
Henri Matisse. Wycinanki z Tate Modern w Londynie i MoMA w Nowym Jorku
Film dokumentujący kolekcję jednego z najwybitniejszych artystów malarstwa Henri’ego Matisse’a z najważniejszych muzeów na świecie: londyńskiego Tate Modern i nowojorskiego MoMA. Za kulisy wystawy zabiera nas dyrektor galerii Tate – Sir Nicholas Serota, eksperci i przyjaciele Matisse’a, którzy opowiadają o okresie, w którym tworzył wspaniałą serię gwaszy-wycinanek (gouachesdécoupés). Kuratorzy londyńskiego Tate Modern, zafascynowani abstrakcjonistycznymi eksperymentami Matisse’a, postanowili dokonać niezwykłego kolażu – muzyki, tańca i malarstwa. Muzykę do filmu skomponował światowej klasy jazzman Courtney Pine.
Widzowie mają okazję przyjrzeć się ostatniemu rozdziałowi kariery malarza, w momencie, gdy zaczął „rzeźbić w kolorze” i gdy powstała jego seria spektakularnych wycinanek. Film pokazuje również zapierający dech w piersiach występ tancerza Baletu Królewskiego – Zenaida Yanowsky’ego – taniec odzwierciedlający kolory, dynamikę i wolność Matisse’owskich wycinanek oraz występ muzyka jazzowego – Courtney Pine’a, który stworzył utwór odwołujący się do złotego wieku Bebopu i jazzu oraz do improwizowanych rytmów, do których Matisse porównywał swój sposób pracy w czasie tworzenia wycinanek.

09.01.2017- 13:00
Impresjoniści i człowiek, który ich stworzył
Najpopularniejsi artyści na świecie – choć początkowo słowo „impresjoniści” było określeniem pejoratywnym. Dziś prace Cézanne’a, Moneta, Degasa i innych członków tego prądu w sztuce warte są dziesiątki milionów dolarów. Ale kim naprawdę byli? Dlaczego i jak malowali? Co sprawia, że od tak dawna budzą podziw?
Aby pomóc odpowiedzieć na te pytania, twórcom filmu zapewniono dostęp do nowej wielkiej wystawy, która koncentruje się wokół osoby Paula Durand-Ruela – dziewiętnastowiecznego kolekcjonera sztuki, zdeklarowanego orędownika impresjonizmu. Ta wyczekiwana wystawa jest chyba najwszechstronniejszą wystawą impresjonistów, jaka odbyła się do tej pory. Dzięki odważnej decyzji, by wystawić impresjonistów w Nowym Jorku w 1886 roku, Durand-Ruel przedstawił oświeconym bogatym Amerykanom nowoczesne malarstwo francuskie. W ten sposób nie tylko wypełnił wielkie amerykańskie galerie arcydziełami impresjonistów, ale również utrzymał impresjonizm przy życiu, gdy ten stanął w obliczu całkowitej klęski. Film prezentuje dzieła zgromadzone w Musée du Luxembourg w Paryżu, National Gallery w Londynie i Philadelphia Museum of Art.

13.02.2017 – 13:00
Vermeer i muzyka. Sztuka miłości i odpoczynku z The National Gallery w Londynie
Wystawa zorganizowana w The National Gallery w Londynie proponuje nowe spojrzenie na jednego z najbardziej zaskakujących i ciekawych artystów w historii – Johannesa Vermeera. Galeria Narodowa zdecydowała skupić się na relacji Vermeera z muzyką. Jest to jeden z najbardziej popularnych tematów malarstwa holenderskiego i wiele mówi – poprzez ukazanych modeli – o ówczesnym społeczeństwie. Nowe badania, dokonane przy okazji tej wystawy, pokazały, jak zmieniająca się technika malarska i materiały wpływały na dzieła Vermeera. Narrator Tim Marlow wykracza poza ramy samej wystawy, by opowiedzieć całą historię życia Vermeera i przy okazji omówić szczegółowo wiele innych urzekających dzieł artysty. Dla widzów, których zachwycił fabularny film „Dziewczyna z perłą” z 2003 roku z udziałem Colina Firtha i Scarlett Johansson, to okazja do pogłębienia swojej fascynacji życiem i twórczością Vermeera.

13.03.2017 – 13:00
Manet – portrecista życia z The Royal Academy of Arts w Londynie
Ta głośna wystawa w Royal Academy of Arts była pierwszą w historii tak pełną retrospektywą poświęconą sztuce portretowej Édouarda Maneta. W Londynie zgromadzono z tej okazji prace malarza z muzeów i kolekcji prywatnych z całej Europy, Azji i USA. Portrety Maneta nigdy nie zostały zbadane i zaprezentowane w formie monograficznej wystawy, mimo że stanowią około połowy jego twórczości. Artysta malował wizerunki członków rodziny, przyjaciół, znanych literatów, działaczy politycznych i inne sławy tamtych czasów, portretując tym samym nie tylko zamawiających, ale i ówczesne społeczeństwo. Wystawa składała się z ponad 50 prac; w tym portretów najmożniejszego mecenasa malarza, jego żony Suzanne Leenhoff, luminarzy literatury: Antonina Prousta, Émila Zoli i Stéphane’a Mallarmé. Portretowani często pojawiają się w trakcie wykonywania czynności z życia codziennego, co wskazuje na nowoczesne myślenie Maneta o portrecie pod wpływem fotografii portretowej. Film ukazuje także zakulisowe przygotowania do prezentacji wystawy, które normalnie pozostają niewidoczne dla publiczności, a także ciekawostki z życia Maneta i XIX-wiecznego Paryża.