Dzięki cyklowi „Świat wartości” uczeń:

  • staje się świadomym odbiorcą kultury filmowej,
  • rozwija umiejętność krytycznego myślenia, oceny postaw i zachowań bohaterów filmowych, opisuje ich emocje i uczucia,
  • konfrontuje własne doświadczenia z sytuacją bohaterów,
  • dostrzega uniwersalne wartości,
  • rozumie przemiany okresu dojrzewania,
  • formułuje sądy w sprawach wybranych problemów społecznych współczesnego świata,
  • przedstawia rolę autorytetów w życiu człowieka,
  • rozumie zasady komunikacji werbalnej i niewerbalnej oraz jej znaczenie w relacjach interpersonalnych,
  • potrafi przyjąć odpowiedzialność za manifestowane reakcje i słowa,
  • charakteryzuje politykę Niemiec na terenach okupowanej Europy, zwłaszcza zagładę żydów.

Stacjonarnie:

„Lek na całe zło” – 20.10.2020 (wtorek), godz. 9:00

Nastoletni Casper powoli wchodzi w dorosłe życie. Gra na pianinie i komponuje, udaje mu się również dostać do młodzieżowej orkiestry. Przeżywa pierwsze zawody miłosne, zaprzyjaźnia się z Anouk – dziewczyną z chóru. Wszystko układa się dobrze, aż do chwili, kiedy przypadkowo odkrywa, że jego mama jest ciężko chora. Przejęty jest stanem i niepewną przyszłością, postanawia wraz ze swoim najlepszym przyjacielem odszukać i poznać nigdy niewidzianego ojca. Okaże się, że zadanie to nie będzie łatwe oraz wiązać się będzie z wieloma zmianami w do tej pory uporządkowanym życiu Caspra.

„Operacja hip-hop” – 6.11.2020 (piątek), godz. 9:00

Na małej nowozelandzkiej wyspie działa niezwykła grupa taneczna. „Hip Hop-eration Crew” to zespół seniorów po osiemdziesiątce, którzy nie przejmując się wiekiem i stereotypami dotyczącymi starszych, zamiast szydełkować czy grać w karty, wytrwale ćwiczą taniec w stylu hiphop. Dokument opowiada o przygotowaniach zespołu do uczestnictwa w międzynarodowym turnieju tanecznym w Las Vegas, a przy okazji rysuje portrety nietuzinkowych członków „ekipy”, którzy opowiadają nie tylko o tańcu, ale również o swoim życiu. Miłości, historii, rodzinie oraz starości, która jest udziałem nawet tych „młodych duchem”.

„Nowy” – 8.12.2020 (wtorek), godz. 9:00

Pierwszy tydzień w nowej szkole dla Benoita jest niespecjalnie udany. Nie tylko nie zdobywa nowych kolegów, ale również naraża się na kpiny i wykluczenie ze strony popularnego Charlesa i jego bandy. Na szczęście jest jeszcze Johanna, trochę zagubiona dziewczyna ze Szwecji, która staje się pierwszą miłością chłopaka. Niestety również ona z czasem woli towarzystwo Charlesa. Za namową wujka Benoit postanawia zdobyć przyjaciół i odzyskać Johannę. Pod nieobecność rodziców organizuje przyjęcie, na którym pojawia się tylko trójka uczniów, podobnie jak Benoit, wykluczona przez lubianych i popularnych.

„Powrót do Brundibára” – 14.01.2021 (czwartek), godz. 9:00

Annikę i jej kolegów z zespołu teatralnego dla trudnej młodzieży przy berlińskim teatrze Schaubühne, czeka poważne zadanie. W tym sezonie zaprezentują operę dziecięcą „Brundibár” czeskiego kompozytora Hansa Krása, oryginalnie wystawianą w czasie drugiej wojny światowej przez żydowskie dzieci z obozu koncentracyjnego Theresienstadt. Czy spotkanie z Gretą, która grała główną rolę w oryginalnym przedstawieniu, pomoże im lepiej zrozumieć sens i przesłanie przedstawienia? Czy poradzą sobie ze zrozumieniem bolesnej historii Niemiec, czy będą w stanie poradzić sobie z własną trudną przeszłością?

„Miss Impossible” – 3.02.2021 (środa), godz. 9:00

Starsza siostra jest bardzo ładna, młodsza bardzo mądra, a trzynastoletnia Aurora w swoim odbiciu w lustrze nie może znaleźć nic interesującego. Na dodatek musi powtarzać klasę, a rodzice chcą ją wysłać do szkoły z internatem. Może lekcje z nowym nauczycielem francuskiego zmienią coś w życiu Aurory… A może powinna jednak zostać wokalistką zespołu muzycznego?

„Marona – psia opowieść” – 5.03.2021 (piątek), godz. 9:00

Piękna, wielorasowa suczka Marona trafia w ręce coraz to nowych właścicieli. Świat ludzi bywa jednak skomplikowany, czasem aż za bardzo dla małego psa, który nie chce niczego oprócz kochającego ją człowieka. Każdy z napotkanych przez kundelkę ludzi nadaje jej nowe imię: akrobata Manole nazywa ją Aną, robotnik Istvan – Sarą, dziewczynka Solange – Maroną. Niestety żaden z domów nie jest na tyle odpowiedzialny, by suczka mogła zagościć w nim na stałe. A gdyby ludzie byli tak samo zależni od zwierząt, jak one od nich?

„4. piętro” – 8.04.2021 (czwartek), godz. 9:00

Pacjenci oddziału onkologicznego dla dzieci przebywają na tytułowym czwartym piętrze. Miguel Angel, Izan, Dani i ich koledzy są zaprawieni w szpitalnym życiu. Ich codzienność wypełniona jest przez zabiegi, kroplówki, procedury medyczne i nawroty choroby. Każdego dnia stawiają czoła niepewnej przyszłości, która naznaczona jest cierpieniem. Mimo tego starają się żyć jak normalni nastolatkowie. Urządzają wyścigi na wózkach po szpitalnych korytarzach, płatają figle personelowi medycznemu, ale przede wszystkim wspierają się nawzajem w chorobie. Kiedy na oddział trafia nowy pacjent Jorge, stają się jego przewodnikami.

Online – cykl „Dojrzewanie w kinie”:

  1. „Żałuję!”

    Jochem na każdym kroku doświadcza w szkole niemiłych sytuacji. Chłopiec jest nieustannie dręczony przez rówieśników. Nasilający się wobec bohatera klasowy bullying doprowadza do fatalnych skutków.

    Nadwaga Jochema staje się pretekstem do wyśmiewania go w klasie. Przyjaciele David i Vera stają w jego obronie i próbują mu pomóc, ale nie mają odwagi, by przeciwstawić się reszcie grupy. Wychowawca klasy również nie okazuje wsparcia. Bohater szuka pocieszenia w muzyce, która jest jego pasją, i w zabawach ze znalezionym psem Simbadem. Samotność i odrzucenie doprowadzają jednak do fatalnych skutków.

  2. „Podróż Księcia”

    Młody Tom znajduje na plaży rannego rozbitka, który okazuje się być starym księciem z zupełnie innej krainy. Przybysz poznaje nowy świat, ale i sam budzi zainteresowanie lokalnych naukowców. 
    Woda wyrzuca starego księcia na brzeg. Rannego i nieco zagubionego rozbitka znajduje Tom – chłopiec, którego rodzice są naukowcami. W ich domu stary książę dochodzi do siebie, zaprzyjaźnia się z troskliwym opiekunem i dzięki niemu z zafascynowaniem poznaje krainę, o której nie miał pojęcia. Niestety para naukowców widzi w tajemniczym przybyszu przede wszystkim niezwykle ciekawy obiekt badań i eksperymentów. Profesor Victor pragnie wykorzystać księcia do udowodnienia swojej naukowej tezy o istnieniu zupełnie innego gatunku stworzeń.
    „Podróż księcia” to poruszająca animacja o spotkaniu dwóch światów, wzajemnej nauce i otwartości na wszystko, co nowe i inne.

  3. „Old Boys”

    Szkoła z internatem dla chłopców to miejsce, które od zawsze rządzi się własnymi prawami. Zbyt chłopięcy, niezbyt męski i nieprawdopodobnie inteligentny Anderson, szybko uczy się tu sztuki przetrwania i reakcji na młodzieńcze emocje.
    Historia znana od lat. Troje głównych bohaterów: On-Ona-On. Sięgający do klasyki literatury francuskiej i adaptujący na nowo historię Cyrano de Bergeraca, debiutujący Toby MacDonald, stawia swoim bohaterom wyzwanie miłosne. Akcję przenosi w lata 80. XX wieku do konserwatywnej szkoły z internatem dla chłopców, łącząc interesującą fabułę z typowo brytyjskim dowcipem. Budowanie relacji pomiędzy rówieśnikami, nauczycielami i uczniami i, co najważniejsze, parą głównych bohaterów, stanowi fascynujący szkielet tego obrazu.

  4. Zestaw filmów dokumentalnych: „Świat wokół nas”

    Zestaw trzech krótkometrażowych filmów dokumentalnych w nowoczesny sposób opowiada kilka historii nastoletnich bohaterów, borykających się z problemami otaczającego świata. Widzowie-rówieśnicy dowiedzą się zatem, czym jest poczucie odpowiedzialności za drugiego człowieka, planetę, a także, że bez względu na kolor skóry, wyznanie i kulturę, problemy dorastającej młodzieży wszędzie są takie same.
    Bohaterki „Naszej wyspy” to dwie kochające się siostry. Starsza z nich urodziła się z Zespołem Downa, co wiąże się z tym, że młodsza zobowiązana jest do opieki nad nią. Odpowiedzialność za drugą osobę wiąże się czasem z rezygnacji ze swoich marzeń i planów, ale jak pokazuje relacja dziewczynek, przynosi szczęście i poczucie spełnienia.
    Tytułowa bohaterka filmu „JovannaDlaPrzyszłości” jest młodą ekologiczną aktywistką, dla której problemy naszej planety są równie ważne, jak problemy dojrzewania. Nie tylko inspiruje się Gretą Thunberg, ale i w swoim własnym domu dba o to, żeby domownicy nie przyczyniali się dodatkowo do pogarszania klimatu. Obserwując świat, wyraża zadziwienie, że dzieci odczuwają większą odpowiedzialność za ratowanie planety, choć większą decyzyjność i sprawczość mają w tym zakresie dorośli.
    Heijplaters to kolonia robotnicza w dzielnicy Rotterdamu, zamieszkiwana przez przedstawicieli różnych narodowości i kultur. Film o tym tytule skupia się na relacji piątki przyjaciół: Hilsona, Emre, Yasha, Maxa i Davida. Są urodzonymi Holendrami, jednak ich rodziny przybyły tam z Chin, Syrii, Surinamu i Turcji. Nie przeszkadza im to jednak we wspólnym dorastaniu, zabawie i budowaniu przyjacielskich więzi.
    W skład zestawu wchodzą następujące filmy:
    „Nasza wyspa” reż. Lennah Koster/ Holandia 2019
    „JovannaDlaPrzyszłości” reż. Mirjam Marks/ Holandia 2019
    „Heijplaters” reż. Mirjam Marks/ Holandia 2019

Zakupy dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej:
- Zakup projektora cyfrowego (2018)
- Modernizacja aparatury kinowej wraz z elementami widowni Kina ŚWIT (2016)
- Modernizacja ekranu kinowego i powiększenie macierzy serwera Doremi (2014r.)
- Modernizacja nagłośnienia Kina "Świt" (2013r.)
- Modernizacja systemu sprzedaży i rezerwacji biletów w Kinie „Świt” (2012r.)
Zakup cyfrowej konsolety sterowania dźwiękiem dofinansowano
ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego