Stowarzyszenie Nowe Horyzonty nie tylko realizuje projekt Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej, ale również organizuje festiwale: Kino Dzieci, American Film Festival i Międzynarodowy Festiwal Filmowy Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Zajmujemy się także dystrybucją filmów, które swoją formą, treścią oraz podjętą problematyką, często wychodzą poza tematy kina popularnego. Nowatorskie spojrzenie na film współczesny chcemy również pokazać uczniom szkół ponadpodstawowych, stąd pomysł na cykl „Nowe Horyzonty kina”. Proponujemy w nim filmy, które nie tylko pokazują nowe tendencje w kinie, ale również otwierają widza na inne perspektywy odbiorcze. Tematyka wybranych tytułów dotyczy zatem problemów aktualnych we współczesnym świecie (ekologia, dyskurs o historii) oraz środków wyrazu wykorzystywanych w kinie najnowszym (zaczerpniętych z literatury). Wybraliśmy filmy, które równocześnie wpisują się w krąg zainteresowań młodzieży oraz w treści zawarte w podstawach programowych przedmiotów: język polski, historia, wiedza o społeczeństwie. Obejrzane filmy mogą stać się również inspiracją do dyskusji na godzinach wychowawczych, w czasie których uczniowie będą nie tylko doskonalić kompetencje emocjonalne i komunikacyjne, ale i również społeczne.

Berman: rok z życia, 19.10.2022 (środa), godz. 9:00

Bohaterem dokumentu jest jeden z najważniejszych reżyserów europejskiego kina autorskiego, którego życie stanowiło wieloletnie pasmo sukcesów artystycznych, okupionych skomplikowanym charakterem i szczęściem osobistym.

W 1957 roku Ingmar Bergman awansował do panteonu kina – wtedy to swoją premierę miały stworzone przez niego arcydzieła – Siódma pieczęć i Tam, gdzie rosną poziomki. Pokazywany premierowo w Cannes film Jane Magnusson prezentuje kulisy tego przełomowego czasu w życiu reżysera. Stworzony przez nią portret nie jest jednak kolejną laurką; na zasłużone nagrody i uznanie cieniem kładą się mitomania, despotyzm i egoizm Bergmana.

Wysoka dziewczyna, 10.11.2022 (czwartek)

Film rekonstruuje brutalne realia i pełną napięcia atmosferę czasów tuż powojennych w Leningradzie, gdzie euforia miesza się z żałobą, ludzie składają na nowo potrzaskane życiorysy; a na ruinach – wbrew wszystkiemu – powoli kiełkuje nadzieja.

W tym trzymającym za gardło i gęstym od emocji filmie, oglądamy miasto i ludzi podnoszących się z ruin. Opowieść o dwóch przyjaciółkach, które pragną otrząsnąć się z wojennej traumy, toczy się w 1945 roku w Leningradzie, który dochodzi do siebie po latach oblężenia. Bohaterki Wysokiej dziewczyny, Masza i Ija, próbują nie tylko zapomnieć o tym, czego doświadczyły, ale także przypomnieć sobie kim były, nim zatraciły plany, emocje i uczucia. Inspiracją dla reżysera był wstrząsający reportaż noblistki Swietłany Aleksijewicz, Wojna nie ma w sobie nic z kobiety i tym, co wspaniały film Bałagowa czyni wyjątkowym, jest właśnie kobieca perspektywa. Reżyser nie skupia się więc na heroicznych wojennych czynach, lecz na nowo definiuje bohaterstwo: jako codzienne drobne zwycięstwa życia nad śmiercią, nadziei nad żałobą, młodości nad dramatycznymi doświadczeniami.   

Aga – 13.12.2020 (wtorek), godz. 9:00

„Ága”, jeden z najbardziej niezwykłych filmów Berlinale 2018, to pełna czułości oda do ginącego świata, powstała na przekór rzeczywistości, w której tylko dystans i emocjonalny chłód gwarantują przetrwanie. 

Intymny, ale skrywający potężny ładunek emocji film jest opowieścią o losach  Nanooka i Sedny, mieszkających samotnie w lodowej krainie gdzieś na północy Jakucji. Wieczorami, pod stertą futer, starzejąca się para opowiada sobie dawne mity, nieprzystające już do rzeczywistości, w której czyste niebo nad ich głowami przecinają samoloty, gdzie przetrzebiono zwierzęta. Nad szczęśliwą jesienią życia małżonków unosi się jednak bolesne wspomnienie tytułowej Ági – córki, która przed laty opuściła rodziców i odeszła do miasta. Co między nimi zaszło? Czy istnieje szansa na pojednanie rodziny? 

Niepamięć, 4.01.2023 (środa), godz. 9:00

Fabularny debiut młodego greckiego reżysera, opowiadający o dziwnej epidemii i wchodzący do kin w czasie światowej pandemii, to międzynarodowa koprodukcja filmowa powstała przy współudziale polskich partnerów.

Współczesna i jednocześnie umieszczona poza czasem opowieść, która przenosi nas do Aten, gdzie panuje epidemia amnezji. Główny bohater, Aris, ma numer 14842 w szpitalnym oddziale dla osób z zaburzeniami pamięci. Pewnego dnia wyszedł z domu, wsiadł do autobusu i na pętli nie wiedział już, kim jest, gdzie mieszka, co przeżył. Takim jak on daje się szansę – mogą stworzyć sobie nową tożsamość i nowe wspomnienia. Pokazywana na festiwalu w Wenecji „Niepamięć” łączy w sobie absurdalny humor rodem z filmów Yorgosa Lanthimosa („Zabicie świętego jelenia”, „Faworyta”) i melancholię znaną z dzieł Charliego Kaufmana („Być jak John Malkovich”, „Anomalisa”), a gdzieś w tle pobrzmiewa głos z orwellowskiego Wielkiego Brata.

Proste rzeczy, 3.02.2023 (piątek), godz. 9:00

Filmowy quasi-dokument – portret młodej rodziny żyjącej z dala od wielkomiejskiego zgiełku i pokus komercyjnej wizji świata. Niespodziewana wizyta członka rodziny skłania pozostałych do pytania o to, co jest najważniejsze w ich codziennej egzystencji, konfrontuje z nierozliczoną przeszłością ojca rodu.

Nagrodzony na prestiżowym festiwalu Sundance reżyser Grzegorz Zariczny odważnie eksploruje terytorium na granicy fabuły i dokumentu. W Prostych rzeczach, czułej opowieści o poszukiwaniu życiowych fundamentów, podpatruje autentyczną relację Błażeja, Magdy i ich córki Ali, wprowadzając do historii katalizator w postaci fikcyjnego wujka (Tomasz Schimscheiner) – brata zmarłego ojca Błażeja,. Mężczyzna pojawia się, żeby pomóc młodym w remoncie wiejskiego domu. To punkt wyjścia do refleksji nad rodzinnymi relacjami i uporządkowania bolesnych spraw z przeszłości. Zariczny w umiejętny sposób zderza tu słodko-gorzką codzienność z bezmiarem uniwersalnych problemów.

Mała mama, 9.03.2023 (czwartek)

Ośmioletnia Nelly straciła właśnie swoją ukochaną babcię i pomaga rodzicom w sprzątaniu rodzinnego domu matki. Eksploruje okolice, w których jej mama, Marion, bawiła się w dzieciństwie i budowała domek na drzewie, znany z wielu opowieści. Pewnego dnia Nelly poznaje w lesie dziewczynkę w jej wieku, budującą domek na drzewie. Nowa znajoma ma na imię Marion.

Kameralna historia skupiająca się na emocjach i uczuciach matki i córki. Świat wewnętrzny kobiecych bohaterek miesza się tutaj z różnymi okresami z ich życia. Tworzone portrety psychologiczne, o powtarzalnych cechach i przymiotach, podkreślają nie tylko siłę więzi rodzinnych, ale też uniwersalną ciągłość losów ludzkich. O metaforyczności zdarzeń życiowych bohaterek świadczy wchodzenie córki w rolę matki i matki – w postać córki. Dziecięca wyobraźnia daje nam możliwość obserwacji spectrum przeżywania żałoby i straty, a także uwidacznia rozwój empatii u dziecka i dużą wrażliwość na ludzkie cierpienie. Film wpisuje się w nurt filmów o charakterze terapeutycznym, w którym nie tylko mamy obserwować emocje bohaterek, ale również odnajdywać je w sobie i oswajać.

Alcarras, 4.04.2023 (wtorek), godz. 9:00

Życie rodziny hodowców brzoskwiń w hiszpańskiej Katalonii zmienia się diametralnie, gdy umiera właściciel uprawianej przez nich ziemi a jego spadkobierca zamierza ją sprzedać.

Drugi film autorki „Lato 1993” to rodzinna saga, w której ważną rolę odgrywają najmłodsi bohaterowie, czule portretowani przez reżyserkę. Bezduszny korporacyjny biznes, reprezentowany przez ziemskiego właściciela Pinyola, zderza się tutaj z portretem wielopokoleniowej rodziny farmerów, uprawiającej od pokoleń warzywa i owoce. Empatia i ciepło w prezentowaniu rolniczej rodziny Solé i jej poszczególnych członków to pean na cześć tradycyjnych wartości, płynących z codziennych, życiowych przyjemności. To kino społecznie zaangażowane, a przy tym autentyczne za sprawą występujących w filmie naturszczyków.

Zakupy dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej:
- Zakup projektora cyfrowego (2018)
- Modernizacja aparatury kinowej wraz z elementami widowni Kina ŚWIT (2016)
- Modernizacja ekranu kinowego i powiększenie macierzy serwera Doremi (2014r.)
- Modernizacja nagłośnienia Kina "Świt" (2013r.)
- Modernizacja systemu sprzedaży i rezerwacji biletów w Kinie „Świt” (2012r.)
Zakup cyfrowej konsolety sterowania dźwiękiem dofinansowano
ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego