Zapraszamy na Jubileuszowy X Festiwal Muzyki Etnicznej KORZENIE EUROPY!

2 czerwca 2024 r. niedziela godz. 15.00-21.00

Wstęp wolny

Koncerty, warsztaty, pokazy!!!

Na naszej plenerowej scenie zobaczycie zespoły:

Justyna Jary i Alegancka Kapela, Napfonat, Criminal Tango, Kapela ze Wsi Warszawa & Bassaałyki, BILON (Hemp Gru) i Nowa Ferajna.

Festiwal Muzyki Etnicznej Korzenie Europy, to interdyscyplinarne przedsięwzięcie ukazujące specyfikę regionów Polski i Europy, koloryt i bogactwo kultur etnicznych oraz twórców, którzy odwołując się do źródeł nadają im współczesne symbole i znaczenia.

To kronikarski zapis historii, który wspiera świadomość wspólnoty i tożsamości z własną kulturą oraz zwiększa wiedzę uczestników na temat polskiej kultury ludowej.

Justyna Jary i Alegancka Kapela – To zespół kontynuujący miejskie tradycje muzyczne – od ballad podwórzowych po piosenki z rewii i kabaretów.
Justyna Jary – wokal
Artur Lipiński – perkusja, instrumenty perkusyjne
Grzegorz Rytka – saksofon tenorowy i barytonowy
Janusz Tytman – mandolina, banjo, gitara
Mateusz Wachowiak – akordeon
Michał Zuń – kontrabas

Zespół alegancko zgarnął grand prix konkursu “Nowe Brzmienie Warszawskich Ulic” (2021). Kapela przygrywa na miejskich potańcówkach i retro recitalach. W razie potrzeby zagra także na weselach, czy rozwodowych rozchodniaczkach.
W skład zespołu wchodzą uznani muzycy związani także z takimi składami jak na przykład Szwagierkolaska, Daab, T Love. Jak niegdyś Stanisław Grzesiuk, w autorskich utworach ukazują stolicę poprzez dawne i współczesne dzielnicowe opowieści. Muzycy szczególnie upodobali sobie historie z Pragi Północ, gdzie mieszka i tworzy liderka zespołu – Justyna Jary.

Napfonat Węgry – Żeński zespół a cappella

Jedność, krąg, polifonia, rytm, harmonia, uważność, głębia, subtelna i różnorodna kobiecość…

Napfonat (tłum.: splot słoneczny), żeński zespół a cappella został założony wczesną wiosną 2018 roku przez młode kobiety połączone miłością do śpiewu i dzielenia się radością duszy. Napfonat adaptuje pieśni ludowe różnych kultur i grup etnicznych i przekształca je w unikalne polifoniczne aranżacje. Młody i dynamiczny żeński zespół a cappella, którego członkinie pochodzą z różnych środowisk kulturowych, prezentuje własne kompozycje i aranżacje tradycyjnych węgierskich, słowackich, hiszpańskich, polskich, rosyjskich i cygańskich pieśni ludowych szerokiej publiczności festiwalowej, wzmacniając świadomość wspólnoty i dialogu międzykulturowego, a także ogromną uduchowioną i uzdrawiającą moc ludzkiego głosu. Ich pierwszy album został wydany w 2021 roku przez Hangvető Records.

Członkowie / wokaliści zespołu Napfonat:

Krisztina Farkas (Volkova),

Henrietta Szalay,

Anita Szarka (pochodząca z Transylwanii),

Eszter Tóth i

Orsi Tóth.

CRIMINAL TANGO – Warszawa Szalony rytm swingu, punk rocka i rock’n rolla, ochrypły głos snujący opowieści o ciemnych interesach, przelotnych miłostkach, złamanych sercach i życiu dawnej Warszawy to właśnie Criminal Tango. Stołeczny zespół inspirujący się historią i tradycją miasta Grzesiuka, Tyrmanda czy Hłaski przedstawia drugi album w działalności zespołu – „Kultura za kulturę”.
Istniejąca od 2010 r. banda obiboków spod znaku kaszkietów, ciemnych okularów i kolorowych skarpetek – przygotowała kolejną płytę zawierającą 12 kawałków z gościnnym udziałem Grupy Teatralnej Warszawiaki oraz zespołu Bombat Belus. Na albumie można odnaleźć smaki i inspiracje takimi gatunkami jak horror punk, hardcore, rockabilly, ale również country czy folkiem.
Folkiem, a raczej folklorem obecnym w tradycyjnych tekstach „Idę przez Lwów” oraz w cwaniackim hymnie handlowej Pragi – „Ballada o Bazarze Różyckiego”. Zamykając oczy znajdziemy się gdzieś pomiędzy Brzeską, Kijowską i Targową… na szemranej imprezie w knajpie morderców, paserów i doliniarzy… wśród nieszczęśliwych miłości, kłamstw, zdrad i wspomnień… To jest właśnie Warszawa widziana oczami chłopców z Criminal Tango.

KAPELA ZE WSI WARSZAWA & Bassałyki – Warszawa – Legendarna polska grupa związana z muzyką świata prezentuje premierę zupełnie nowego projektu muzycznego. Nadchodzi korzenna transFuzja.
Zmiana jest fundamentalnym prawem Wszechświata. Wszystko podlega ewolucji. Co nie ewoluuje, zmierza w otchłań. Kiedy nadchodzi czas przesilenia, globalnych zmian, upadku starych praw i dogmatów, rodzi się Nowa Epoka, a z nią Kultura. Prastara pieśń by była słyszana, potrzebuje nowego wyrazu, ekspresji, mocy. Kapela ze Wsi Warszawa od niemal początku tworzy różne mariaże, zaprasza gości, kreuje dźwiękowe koalicje. Bez limitów, gatunkowych szablonów, wbrew trendom i modom.
Istnieją od 1997 roku i słyną z awangardowych interpretacji ludowych melodii tanecznych, tańców, ballad i wiejskich pieśni, wykonywane z wykorzystaniem archaicznych instrumentów i tzw. białego głosu. Wydali 9 albumów, występowali na całym świecie, zdobywali Fryderyki, są laureatami nagrody Radio BBC 3.
W 2001 r. na koncertach i płycie ‘Wiosna Ludu” objawił się i pozostał na stałe Mariusz Dziurawiec aka Mario Activator. Jeden z najznamienitszych alchemików audiosfery, muzyk, basista, DJ, producent. Wespół z bass selektorem Xiędzem Makenem dubowy filar Joint Venture – pionierskiego sound systemu nad Wisłą. Razem z Jarkiem „Smokiem” Smakiem, współtwórca legendarnego studia AS One.
Dzięki tej wieloletniej współpracy w 2022 roku przyszedł na świat projekt „Bassałyki”. Obok nieśmiertelnych evergreenów KZWW, tym razem w etno dubowych opracowaniach, powstał nowy repertuar w innowacyjnym i progresywnym stylu. Słuchacze Kapeli mogą być poważnie zaskoczeni, choć niektórzy na pewno pamiętają Village Kollektiv czy KzWW NoFuture Sound Antisystem. Tu novum jest gitara basowa i dubowy drive kapelowego kontrabasisty Pawła Mazurczaka. Nie zabraknie również korzennych barabanów Profesora Piotra Glińskiego oraz szamańskiego bębna, galopującej obręczówki i etnicznych przeszkadzajek Herszta Macieja Szajkowskiego. Wybrzmią niezmiennie czarujące białe głosy Magdy Sobczak, Sylwii Świątkowskiej i Ewy Wałeckiej, równolegle obsługujących skrzypce, fidel płocką, lirę korbową i cymbały. Do wirtuoza trąbki Miłosza Gawryłkiewicza dołączył saksofonista Grzegorz Rytka, znany ze współpracy m.in. z Daabem, Szwagierkolaską, Strojnowym, Mamadou & Sama Yoon czy Robertem Brylewskim. Obecnie występuje z Justyną Jary i Alegancką Kapelą. Jest współautorem muzyki i współproducentem w takich zespołach jak: Pan Profeska, Mamadou&Sama Yoon, Strojnowy, Justyna Jary i Alegancka Kapela. Zafascynowany wszystkim co transowe w muzyce, od jazzu, bluesa, afrobeatu, reggae po punk rocka i world music. Klawiszowiec Michał Marecki współpracuje m.in. z T.Love, Lelkiem i Sidney’em Polakiem, to muzyk, kompozytor i producent. Wirtuoz brzmień i specjalista od kreowania ambientowych przestrzeni, elektronicznych kolaży, sonorystycznych transmisji.
Kolejnym muszkieterem tworzącym koncept Bassałyki jest Jerzy Markuszewski. Szaman perkusji i futurystycznych membranofonów, rytmiczne serce Mroza, Vavamuffin, Rity Pax czy Slavic Jazz Underground. Jego credo to maksymalny minimalizm, perfekcyjny groove i ekstremalna wrażliwość rytmiczna.
Trans jest podstawowym elementem łączącym muzyków w tym przedsięwzięciu. Koniecznie daj się mu ponieść!

BILON (Hemp Gru) i Nowa FerajnaWarszawski Rapton” to album Bilona i Nowej Ferajny, hołdujący brzmieniem starowarszawskiemu folklorowi miasta. Ma na celu ukazanie melancholijnego klimatu, edukując przy tym młode pokolenia dawną wrażliwością muzyczną zapomnianej już epoki. Łączy archaiczne dźwięki i prezentuje je w odświeżonym, nowoczesnym wydaniu. Premiera albumu 11 marca.

Rapton jako styl określam awangardowym neofolkiem. Jako człowiek żyjący już w kolejnej – trzeciej epoce (komuna, bezprawie/dziki wschód – lata 90 oraz imperializm korporacyjny, czyli współczesność) miałem okazję poznać różne oblicza stolicy, a poza tym żyją we mnie opowieści i wspomnienia ludzi, których już nie ma na tym świecie. Folklor po wojnie spłycony był do groteski, aby nie mógł być narzędziem do rozwijania kultury, dlatego nie miał dużego znaczenia w życiu mieszkańców. Dzisiaj w czasach pandemii informacyjnej ciężko się zatrzymać i spojrzeć za siebie, chociaż stara domena mówi: „nigdy nie patrz w tył”. Ja jednak szukam korzeni i dostrzegam w nich wiele pięknych prawd, często powiedzianych prostym językiem, ale jakże trafnym. Rapton odkryłem na mojej solowej płycie 3xNie!!! To zabawny drań, z wielkim sercem, pełen namiętności i zawadiackim sznytem, duch stolicy.

Pragnę wyrazić nim swoją wrażliwość historyczną, szacunek do przodków, przeszłości, ludzi. Album dedykuję moim trzem wspaniałym córkom, Kasi, Marysi oraz Helence, a także kochanej Stolicy Warszawie. – tak o albumie mówi Bilon.

PARTNERZY WYDARZENIA:

Dostępność strony

Zakupy dofinansowano ze środków Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej:
- Zakup projektora cyfrowego (2018)
- Modernizacja aparatury kinowej wraz z elementami widowni Kina ŚWIT (2016)
- Modernizacja ekranu kinowego i powiększenie macierzy serwera Doremi (2014r.)
- Modernizacja nagłośnienia Kina "Świt" (2013r.)
- Modernizacja systemu sprzedaży i rezerwacji biletów w Kinie „Świt” (2012r.)
Zakup cyfrowej konsolety sterowania dźwiękiem dofinansowano
ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego